به عنوان مدیر پروژه، تمرکز بر توسعه‌ی حرفه‌ای و پرورش مهارت‌های کلیدی نقشی حیاتی در موفقیت کسب‌و‌کار ایفا می‌کند. می‌خواهیم پنج مهارت مدیریت پروژه را بررسی کنیم که اغلب فراموش می‌شوند، اما دانستن و انجام این مهارت‌ها برای افزایش بهره‌وری کار تیمی و پروژه ضروری است.

مهارت های مهم مدیریت پروژه که نیاز به تمرین دارند:

  • مهارت‌های مدیریت با حیطهٔ نظارت گسترده

معمولا مدیران پروژه به عنوان یک پل ارتباطی بین تیم پروژه، هیئت‌مدیره و افرادی که تحت تاثیر ‌مستقیم نتایج کار قرار می‌گیرند شناخته می‌شوند. این افراد همیشه تحت دستور مستقیم مدیر پروژه نیستند و این بدین معنی‌ست که شما به فراگیری مهارت‌های مدیریت با حیطهٔ نظارت گسترده ( Wide span of control in Horizontal management) نیاز دارید تا افرادی را که در سلسله مراتب اداری بالاتر یا پایین‌تر از شما قرار دارند را با طرح پروژه همراه کنید. بهترین راه برای کار کردن و برقراری ارتباط مؤثر با این افراد را بی‌آموزید تا کار‌های پروژه به طور هماهنگ پیش برود.

  • شوخ‌طبعی

وقتی نتیجه‌ی پروژه‌ای با چیزی‌که پیش‌بینی کرده‌بودید و انتظارش را داشتید تفاوت داشته‌باشد، حس شوخ‌طبعیِ شما تنها زره حفاظتی شما در مواجهه با این موضوع است. بیشتر اوقات کار‌ها طبق برنامه‌ریزی‌های شما پیش نمی‌روند، بنابراین زمانی که برنامه‌ریزی‌ها تغییر پیدا می‌کند، حفظ حس شوخ‌طبعی بسیار مهم و حیاتی است و می‌تواند باعث جلوگیری از نا‌آرام شدن خاطر تیم شود. یادگیریِ لبخند‌زدن به تغییرات غیر‌منتظره‌ی پروژه از بهترین تکنیک‌ها برای آمادگی برای مقابله با بی‌نظمی‌های حاصل از این تغییرات است.

  • مهارت مدیریت تغییرات

مدیریت پروژه صرفا مدیریت کردن خود پروژه نیست، بلکه شامل مدیریت افراد مشمول در کار هم می‌شود. مهارت‌های مدیریت تغییرات کمک می‌کند تا جانب احساسی و روانی افراد تیم را در طول پروژه مدیریت کنید. اگر می دانید چه چیزی باعث عصبی‌شدن افرادتان می‌شود، می‌توانید از این آگاهی در راستای ترویج عاداتِ کاری مؤثر تر در تیم و هم‌کاران خود استفاده کنید.

  • مهارت مدیریت انتظارات

قبل از شروع هر کاری، یک بررسی عمیق و کاوش‌گونه در مورد انتظارات موجود از پروژه انجام دهید. از تیم‌های پروژه ی خود در مورد پروژه های مشابه‌شان، شکست‌های احتمالی که با آن مواجه شده‌اند و دلایل آن‌ها پرس‌و‌جو کنید. این بازخورد‌ها را هنگام تکمیل طرح پروژه در نظر داشته و لحاظ کنید. اگر بتوانید تمام انتظارات ذی‌نفعان پروژه را مدیریت کنید و از واقع‌بینانه بودن انتظارات آن‌ها اطمینان حاصل کنید، به احتمال زیاد محصول نهایی‌تان به‌طور قابل توجهی موفق خواهد بود.

  • مدیریت مهارت‌های نرم (ارتباطی)

شغل شما بی‌نهایت ساده‌تر خواهد شد اگر «یک شنونده‌ی خوب باشید»، «قابل‌اعتماد باشید»، در «برقراری ارتباطات اجتماعی» حرفه‌ای باشید و … . مدیریت مهارت‌های نرم، چیزی نیست که شما بتوانید یک‌شبه در آن استاد شوید، بلکه چیزی‌ست که برای بهبود، نیاز به تمرین و فراگیری مداوم دارد.

به نظر شما مهمترین مهارت مدیریت پروژه چیست؟ چه مدیر پروژه باشید، یا کسی که در تعامل با مدیران پروژه است، قطعا نظر‌ها متفاوت است. به نظر شما حیاتی‌ترین مهارتی که مدیران پروژه بدون آن توانایی موفقیت را نخواهند داشت کدام است؟

دسته‌ها: وبلاگ